De meeste moderne velgen zijn gemaakt van aluminium of koolstofvezel. Hoewel lichtmetalen velgen doorgaans flexibeler en goedkoper te produceren zijn, zijn koolstofvezelvelgen met de hand gemaakt, lichter dan hun lichtmetalen tegenhangers en vaak stijver en sterker.
Vriezema Race en ATB Repair gebruikt voor de carbonvelgen een hoogwaardige kwaliteit premium koolstofvezel.
1: Middenkanaal / velgbed / dropkanaal
Het middenkanaal (of velgbed) is het gebied waarover een band op de wielhiel kan worden gemonteerd. Spaaktoegangsgaten worden in het velgbed geboord zodat spaken er doorheen kunnen trekken voor aansluiting op de naaf. De uitvoering van het velgbed varieert tussen clincher en buisvormige velgen.
2: Velghaken
Velghaken zijn naar binnen gerichte richels gevormd rond de buitenomtrek van een velg en bieden meer stabiliteit en bandenretentie, vooral bij hoge bandenspanning. Gehaakte velgen helpen voorkomen dat traditionele draadbanden onder hoge druk wegblazen. Velgen met haken worden hooked velgen genoemd en velgen zonder haken hookless.
3: Kraalsloten
Kraalsloten of te wel Bead locks zijn kleine richels aan weerszijden van het middenkanaal. Deze kraalsloten maken het gemakkelijker om banden te monteren en verminderen het risico op oprispingen en het afblazen van de band, vooral bij een lagere spanning. Beadlocks maken al onze clincher velgen tubeless-ready.
4: Randverschuiving
Een velg met offset bij de spaaktoegangsgaten op het velgbed wordt asymmetrisch genoemd. We gebruiken asymmetrische profielen op sommige MTB-velgen, zodat de spaakspanning tussen elke kant van het wiel bijna gelijk is. Een gelijkmatig gespannen wiel blijft langer goed zitten en presteert na verloop van tijd beter.
5: Schuine gaten
Nippelgaten worden door de velg geboord onder een hoek (+/-6° typisch) wat goed werkt met gemiddelde naafafmetingen. Hierdoor kunnen nippels spanning creëren recht in lijn met de spaken, in plaats van onder een hoek. Door de nippel en de spaak in lijn te houden, ontstaan er minder spaken en hoeft er minder onderhoud aan het wiel te worden gepleegd.